חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה ההבדל בין דמנציה לאלצהיימר

מטופל בית אבות עם מטפלת

אלצהיימר הוא מקרה פרטי של דמנציה

אחת מההפרעות השכיחות ביותר בגילאי הזקנה, במיוחד בגילאי 80 שנים ומעלה, היא ירידה ביכולת הזיכרון. ברוב המקרים מדובר בבעיה מינורית שהיא חלק טבעי מההזדקנות, אך לעתים מדובר בהתחלה של דמנציה. דמנציה היא הגדרה כללית למספר תופעות שבאות לידי ביטוי בתהליך הדרגתי של ירידה ביכולת הזיכרון, שינויים באישיות ופגיעה ביכולת החשיבה, לעתים עד למצב בו הקשיש לא יכול לבצע פעולות יומיומיות כמו היגיינה אישית או אכילה באופן עצמאי ויזום.

מחלת האלצהיימר היא אחד מהגורמים המובילים לדמנציה. זוהי מחלה ניוונית של המוח שמאפיינת במהלך דמנציה מתקדם וקשה, עם תסמינים שמשפיעים מאוד על איכות חיי הקשיש.

תסמיני האלצהיימר

מחלת האלצהיימר היא מחלה הדרגתית. תסמיניה הראשונים נוגעים בעיקר לבעיות זיכרון ומתחילים מבעיות קלות כמו שליפת שמות של חפצים או מספרי טלפון. בעיות הזיכרון נעשות מורכבות יותר עד כדי שכחה של הדרך הביתה, שכחה של שמות אנשים מוכרים ושכחה מלאה של אירועים. יחד עם בעיות הזיכרון מופיעות הפרעות התנהגות, המובילות להתנהגות לא ראויה, אגרסיביות או דיכאון. כמובן שבכל מקרה של אלצהיימר מהלך המחלה שונה ולכל אדם יופיעו תסמינים מעט שונים.

איך יודעים שזו לא דמנציה מסוג אחר?

את הערכת הגורם למצב הדמנטי יכול לבצע רק פסיכיאטר מומחה שיש לו נסיון בטיפול בדמנציה בקרב קשישים. לדמנציה יכולות להיות סיבות רבות נוספות מלבד מחלת האלצהיימר, למשל דמנציה וסקולרית הנובעת מפגיעה בכלי דם, מחלות ניווניות אחרות של המוח ובמקרים נדירים חוסר בויטמינים מקבוצת B וגידולים. במקרים מסוימים של דמנציות שאינן אלצהיימר, הפגיעה בזיכרון מסתמנת בצורה מעט שונה, למשל אחרי כמה דקות החולה כן יוכל להיזכר בשם או באירוע, אך באלצהיימר השכחה היא מלאה.

למה חשוב לאבחן אלצהיימר?

אבחנה מבדלת בין דמנציה שאינה אלצהיימר לבין מחלת האלצהיימר היא חשובה על מנת להעניק טיפול רפואי מיטבי למטופל. כיוון שמחלת האלצהיימר היא שכיחה ונחקרת רבות במוסדות רפואיים מובילים בעולם, כבר היום יש מספר תרופות שניתן לתת לחולים על מנת להקל על מהלך המחלה. האבחנה מאפשרת להתאים את הטיפול התרופתי בצורה הטובה ביותר למטופל.

בנוסף, חשוב לדעת אם מדובר במחלת האלצהיימר בגלל המהלך הקשה שלה. ידיעה מוקדמת מאפשרת לתכנן נכון את הטיפול התומך, כמו למשל העברת הקשיש לבית אבות לחולי אלצהיימר, או העסקת עובד זר או מטפל בזמן הנכון.

הטיפול בקשישים עם אלצהיימר

הטיפול במחלות דמנציה ובאלצהיימר מאופן פרטי הוא טיפול רב מערכתי שצריך לכלול עזרה רפואית, סיעודית ופסיכולוגית. אבחנה מוקדמת מאפשרת להתאים טיפול מיטבי. הטיפול באלצהיימר כולל כיום בין השאר טיפול תרופתי. טיפול זה עדיין אינו מספיק על מנת למנוע את התפתחות המחלה אך הוא בהחלט עוזר לאנשים רבים.

הטיפול התומך כולל סיוע סיעודי במשימות היומיום, בהתחלה מדובר בסיוע מתון לעזרה בביצוע משימות מורכבות יחסית, אך בהמשך הסיוע מתרחב לעזרה בפעולות יומיומיות כמו אכילה והיגיינה. חולי אלצהיימר כאמור סובלים גם מבעיות רגשיות והתנהגותיות ולכן תמיכה פסיכולוגית ופסיכיאטרית גם היא עוזרת. אחת מאופציות התמיכה הטובות ביותר היא מעבר לבית אבות לחולי אלצהיימר.

מגורים במוסד סיעודי

מגורים בבית אבות לחולי אלצהיימר מהווים דרך טיפול ותמיכה מצוינת לחולי אלצהיימר בשלבים מתקדמים. אנו בבתי הורים רחל ליצ'ק מעמידים לרשותכם בתי אבות סיעודיים איכותיים, עם טיפול רפואי ומערך תמיכה מהמתקדמים בישראל. הדיירים אצלנו זוכים לסיוע של 24 שעות ביממה עם כל העזרה הרפואית והסיעודית לה הם זקוקים. אצלנו, הדיירים הם במקום הראשון.

השירותים שלנו

בית אבות ליצ'ק טיפול רפואי
אייקון בית אבות ליצ'ק
אייקון צוות רפואי בית אבות ליצ'ק
אייקון צוות תעסוקה ופנאי
אייקון צוות תעסוקה ופנאי

השירות הפרא – רפואי

מעטפת שירותים מקצועיים הכוללת: ריפוי בעיסוק, תזונאית קלינית, ייעוץ פסיכולוגי, פיזיותרפיה, הדרכה תעסוקתית וקלינאות תקשורת.

קרא עוד

אופן הטיפול

טיפול רפואי, השגחה צמודה בכל שעות היממה ותוכנית טיפול פרטנית המותאמת למצבו הרפואי של כל דייר.

קרא עוד

הצוות שלנו

צוות רב מקצועי ותיק, מיומן ומסור המכיר כל דייר ומשפחה באופן אישי ועושה את עבודתו באהבה, בסבלנות ובמסירות.

קרא עוד

תעסוקה ופנאי

מגוון פעילויות תעסוקה ופנאי לרבות חוגים, הרצאות, סרטים והצגות, משחקי חברה, פעילות גופנית, אירועים וטיולים.

קרא עוד

סביבה ומגורים

סביבה כפרית ירוקה ומוגנת הכולל מרחבים ציבוריים מרווחים ומטופחים וחדרים נוחים ובטוחים המצוידים בריהוט ואבזור מתקדם.

קרא עוד

מחלקות נוספות

בית אבות סיעודי

בית אבות סיעודי

המחלקה פועלת ברישיון משרד הבריאות ומיועדת למבוגרים הזקוקים לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות. במחלקה מגוון רחב מאוד של שירותים מקצועיים וכן צוות מסור ומיומן המעניק לדיירים ומשפחותיהם יחס חם ואכפתי.

קרא עוד
בית אבות לעצמאיים

בית אבות לעצמאיים

המחלקה נמצאת בפיקוח משרד הרווחה ומיועדת לדיירים המעוניינים לשמור על סדר יום עצמאי, בחברת בני גילם, ובתוך מסגרת תומכת המספקת מגוון פעילויות פנאי, ארוחות ומגורים איכותיים והשגחה רפואית צמודה.

קרא עוד
אשת צוות עם דיירת בית אבות לתשושים

בית אבות לתשושים

המחלקה, בפיקוח משרד הרווחה, מיועדת למבוגרים הזקוקים לעזרה בחלק מפעולות היום יום, ורוצים ליהנות מאיכות חיים גבוהה, טיפול והשגחה רפואית, ארוחות מסודרות, מגורים נוחים ומגוון פעילויות חברה ופנאי.

קרא עוד
מחלקה לתשושי נפש

תשושי נפש

במחלקה, בפיקוח משרד הבריאות ומשרד הרווחה, מיועדת למבוגרים הסובלים מדמנציה וזקוקים להשגחה צמודה, סיוע בפעולות יום יומיות וסביבה חמה, מוגנת ותומכת המעניקה להם סדר יום פעיל ונוסכת בהם בטחון.

קרא עוד